V dnešním kurzu dokončíme kapitolu chemického názvosloví. Na závěr kurzu pak na příkladech shrneme vše, co jsme se naučili.
1) Ukážeme si na příkladech, jak pojmenovat sloučeniny vodíku s prvky 14., 15., 16. a 17. skupiny a jak pojmenovat deriváty těchto sloučenin.
- \(SiHCl_3\), \(PbF_4\), \(NHCl_2\), \(NH_2OH\), \(NCl_3\), \(PBr_3\), \(Pb(CH_3)_4\), \(AsF_3\)
- \(H_3O^+\), \(H_3S^+\), \(PH_4^+\), \(H_2I^+\), \(N_2H_5^+\), \(N_2H_6^{2+}\), \(PCl_4^+\), \(SbF_4^+\)
- jodid fosfonia, manganistan hydrazinia(1+), dusičnan hydrazinia(2+), trimethylsulfonium, dimethyloxonium, chlorid diethylsulfonia
2) Naučíme se pojmenovávat sloučeniny vybraných elektropozitivních skupin
-\(NOI\), \(NO_2(HCO_3)\), \(SOCl_2\), \(SO_2(NO_3)_2\), \(CO(NH_2)_2\), \(COCl_2\), \(POCl_3\)
3) Na následujících příkladech se naučíme pojmenovávat adiční sloučeniny.
- \(CaCl_2.4MgF_2\), \(Na_2SO_4.10H_2O\), chlorid fosforitý-chlorid titaničitý(1/1), uhličitan vápenatý-oxid vápenatý(2/3)
4) Naučíme se pojmenovávat sloučeniny, jejichž stechiometrie přímo neodpovídá oxidačním číslům.
- \(Fe_3C\), \(WC\), \(P_4S_3\), \(Cu_5Si\), \(Mn_6N_5\), \(OF_2\)
Procvičování
5) Pojmenujte následující sloučeniny nebo napište jejich vzorec.
a) \(KNaSO_4.10H_2O\), \(KNaSO_5\), \(Ga_2(S_2O_3)_3\), \(Li_3AsO_4\), \(LiAsO_3\), \(Li_3AsO_2S_2\)
b) kyselina hexahydrogenselenová, kyselina hexaoxodikřemičitá, kyselina hexahydrogendijodistá
c) \(TiCl_2O\), \(MgZrO_3\), \(SOF_2\), \(Ca_5F_4(PO_4)_2\), \(Ga_2O(S_3O_{10})_2\), \(Zr_2Cl_2(O)_3\), \(Zr_2Cl_2(O)_2(O_2)\), \(ZrCl_2(O_3)_2\)
d) anion dithiocíničitanový(2-), anion tetraboritanový(4-), kyselina tetraoxofosforitá, difluoramin, tetra(ethyl)plumban, dusičnan thionylu
6) Pojmenujte následující sloučeniny nebo napište jejich vzorec.
a) bromid-dichlorid gadolinitý hexahydrát, dihydrogenfosforečnan amonný, hydrogenfosforečnan amonný, thiosíran sodný, azid rtuťnatý
b) \(ScO(OH)\), \(H_3OCl\), \(H_3S(IO_4)\), hydrogenthiosíran cesný, trifosfid tetrahliníku
c) \(Re(NO_2)_3(O_2)_2\), \(Cs_2Mg_3Nb_{10}O_{29}\), \((Si_2W_{10}O_{36})^{4-}\), \((I_2CrO_{12})^{4-}\), \((NH_3OH)I\), \(Ba_2XeO_6\), \(Cr_2(Cr_2O_7)_3.9H_2O\)
d) \((N_2H_5)_2SO_4\), \(CaU_2O_7\), \((U_2O_7)^{2-}\)
Danovi je 29 let a studuje Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze. Ač matematika není jeho hlavním oborem, doučuje ji již od střední školy. Při vysvětlování látky klade důraz na její pochopení a snaží se, aby k matice studenti přistupovali s pozitivním přístupem.
Danův Instagram: https://www.instagram.com/kortus.daniel/