1. V první lekci začneme probírat determinanty. Vysvětlíme si, co vůbec slovo determinant znamená a na jednoduchých malých (2,2) maticích si ukážeme základní princip výpočtu:
A=(27−13) detA=?
B=(2−14−2) detB=?
Budeme pokračovat s výpočty u větších matic (3,3), kde už je nutné použít Sarrusovo pravidlo. Toto pravidlo si ukážeme na těcto příkladech:
A=(−212203112)detA=?
B=(11223134−5)detB=?
Také si ukážeme, jak postupovat, když se v determinantu objeví parametr a. Ukážeme si, jak pomocí determinantu určit lineární závislost a nezávislost vektorů v matici. Příklad bude takovýto:
Pro které a budou vektory lineárně závislé? A=(a2−421421−2a)
2. V druhé lekci se budeme opět věnovat determinantům, tentokrát ale u největších matic (4,4), kde je nutné použít rozvoj podle řádku či sloupce. Tento složitý postup si ukážeme na tomto příkladu:
A=(2033011032716011)detA=?
3. Ve třetí lekci bude na programu Cramerovo pravidlo, které se využívá pro řešení soustavy rovnic. Naučíme se, jak toto pravidlo pracuje s determinanty a společně nalezneme řešení této soustavy lineárních rovnic:
x+2y+3z=22x−y+5z=−53x+y−4z=9
4. Ve čtvrté lekci si vysvětlíme, jaký je rozdíl mezi singulární a regulární maticí a jak zjistit, zda je zadaná matice singulární či regulární. Ukážeme si to na následujícím příkladu:
(125247489)
Také si ukážeme příklad s parametrem, kdy našim úkolem bude zjistit hodnotu parametru a tak, aby byla zadaná matice regulární.
(213314−12a)
5. V páté lekci si vysvětlíme, jak spočítat vlastní číslo matice. Začneme s malou maticí 2 x 2.
(4144)
Poté budeme pokračovat s větší maticí 3 x 3, kde použijeme výpočet determinantu metodou rozvoje podle řádku či sloupce.
(100−5−4−1441)
Péťa úspěšně absolvovala fakultu stavební ČVUT a nyní se naplno věnuje doučování matematiky. Práce se studenty ji strašně moc baví a naplňuje. Ve volném čase ráda dobrodružně cestuje, vyhledává hlavně hory, přírodní parky a ráda spí pod stanem. Řídí se heslem “Live a life you will remember”!